onsdag 19 januari 2011

Rökning

Just nu är det rast från en föreläsning på andingsvägarnas sjukdomar. Ju mer jag lär mig om sjukdomar och hälsa desto mer förtvivlad blir jag för alla jag känner som röker. Det är så synd. Jag förstår samtidigt att det måste vara väldigt svårt att sluta och är väldigt glad att jag inte har börjat själv.
Sen om man bortser från hälsoaspekten så kan man ju se det ur ett miljöperspektiv också, tänk all mark som odlas där man istället kunnat odla mat och alla utsläpp det måste innebära bara genom tobaksindustrin.

Det är så onödigt och skadligt på alla sätt och vis, från det personliga planet till det globala, och det är synd att det finns giriga människor som gör allt för att folk, speciellt unga, ska börja röka.

Sen att folk tror att det bara är lungcancer och kols man behöver oroa sig för är ju också synd. Faktum är att det finns otroligt mycket sjukdomar som är orsakade eller förvärrade av rökning.

Dessutom blir man fulare av rökning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar